Natuurlijk komt Pinterest in het rijtje naar voren. Velen zullen deze app al een keer privé gebruikt hebben, maar gebruik jij het ook voor jouw social media management? Je kunt namelijk veel inspiratie opdoen in deze app. Of het nou gaat om grafisch design, de lay-out van een feed, of het gebruik van foto’s.
Content nodig? Ga naar Pinterest!
Maar onthoudt wel, kopiëren en plakken is niet de bedoeling. Gebruik wat je vind op Pinterest puur ter inspiratie. Je eigen draai eraan geven, zorgt alleen maar voor meer persoonlijkheid in je posts. En dat is precies wat we willen, toch?!
Net als bij Pinterest, kun je veel inspiratie opdoen op Instagram. Uiteraard wordt het hier wel al wat specifieker, aangezien het alleen content voor Instagram betreft. Zo kun je natuurlijk ook inspiratie opdoen op Facebook en TikTok voor desbetreffende content.
Maar waarom benoem ik specifiek Instagram ter onderzoek? Dit is vanwege de hashtags. Er zijn verschillende apps te vinden die kunnen helpen bij het vinden van de juiste hashtags, echter zijn deze vaak betaald. Om de kosten laag te houden, raad ik aan Instagram zelf hiervoor te gebruiken.
Ben je een kleine onderneming? Gebruik dan een variatie van hashtags met een gebruik onder de 50k. Heb je al wat meer bereik, gebruik dan hashtags met een gebruik tussen 50k-500k. Het gebruik van hashtags met een te groot gebruik, kunnen nadelig zijn voor jouw post. Onderzoek hiernaar is dus uiterst belangrijk.
Persoonlijk ben ik een groot fan van Canva, maar dat wisten sommige van jullie misschien al.. Of je nou de gratis versie gebruikt of een premium account bezit, je kunt er alle kanten mee op. Maar hoe gebruik ik Canva voor social media management?
Aangezien Canva een breed scala aan formaten aanbied, kun je voor elk social media platform posts klaarmaken. Zo maak ik een mapje aan voor elk platform en een ontwerp per tijdsperiode, dit kan per week of maand zijn. Dit ligt helemaal aan de frequentie waarin ik op dit platform post.
Visueel maak ik de post compleet in Canva en in de opmerkingen schrijf ik mijn idee over de tekst die ik hierbij wil posten. Je kunt zowel statische als bewegende posts maken in Canva.
Met Canva kom je al een heel eind qua content, vooral als je zelf genoeg foto’s/video’s hebt van jouw product of dienst. Maar mocht je dit (nog) niet hebben, raad ik aan eens te kijken op Pexels. Dit is een platform met een breed scala aan stockmaterialen die je gratis kunt gebruiken.
Nu de content klaar is, kun je beginnen met het plannen. Asana is een handige tool wanneer je moet samenwerken. In de agenda kun je taken makkelijk onderverdelen en categoriseren.
Is er content die nog gemaakt moet worden op de zaak? Plan dit dan in en wijs iemand aan die dit moet doen. Zodra dit gedaan is, kan diegene deze taak afstrepen en de gemaakte content uploaden.
Ook is Asana handig bij het plannen van de content zelf. Zo kun je ver vooruit je berichten, stories en overige ideeën invullen. Op deze manier houdt je overzicht hoeveel content nog gemaakt moet worden, wat klaar is om gepost te worden en wat al gepost is.
Wil je vooruit kunnen plannen en alle kanalen op één plek beheren? Dan is Meta Business Suite iets voor jou. Meta maakt het managen van social media kanalen een stuk makkelijker. De app zorgt voor een duidelijk inzicht op hoe jouw berichten het doen. Hierop kun je jouw strategie aanpassen totdat je de resultaten behaald, die jij wilt behalen.
Zoals ik eerder al vernoemde, kun je in Meta ook content vooruit plannen. Dit wordt dan automatisch gepost op de gewenste dag en tijd. Meta is gratis te gebruiken maar moet gekoppeld zijn aan een Facebook-pagina. Echter na het opzetten, kun je Meta ook inzetten voor alleen Instagram.