Stap 1. Kleurtheorie
Kleurgebruik in de marketing is onmisbaar. Ondanks je veel zwarte of witte logo’s voorbij ziet komen en deze niet officieel als kleur gezien mogen worden, zit er nog een psychologische reden achter. Kleuren roepen namelijk bepaalde emoties bij mensen op. Aangenomen dat je de kleur van jouw logo wilt laten opvallen en het herkenbaar wordt, wil je ook dat mensen er iets bij voelen. Schrijf voor jezelf eens enkele emoties op die jij wilt dat jouw potentiële klant zou moeten voelen, zodra zij jouw logo/huisstijl voorbij zien komen.
Bekijk dan hieronder welke kleuren daarbij passen. En zo heb je al een richtlijn qua kleuren voor jouw huisstijl!
Ben jij op zoek naar een strakke huisstijl met geen kleur? Zwart, grijs en wittinten zijn uiteraard ook een optie. Deze tinten kunnen onder andere een professionele, tijdloze, elegante of neutrale uitstraling geven.
Stap 2. Lettertypes
Nu je een richtlijn hebt welke kleuren je gaat gebruiken in jouw huisstijl, is het tijd om hetzelfde te doen met een lettertype ook font genoemd. Er zijn namelijk een groot aantal soorten te vinden tegenwoordig. Maar we gaan het simpel houden door ze in categorieën te plaatsen. Deze categorieën hebben ieder ook weer een eigen uitstraling.
Stap 3. Vormen
De laatste stap in het creëren van een huisstijl: vormen. Niet iedereen zal vormen gebruiken bij hun huisstijl, maar weet dat deze keuze ook doorslaggevend is voor de uitstraling van jouw bedrijf. Het gebruik van vormen in jouw huisstijl kan namelijk een groot verschil maken!
Als voorbeeld gebruik ik Twitter. Zij hebben de kleur blauw uitgekozen met een modern lettertype. Ze hadden het hierbij kunnen laten, maar ze hebben ervoor gekozen om een vogeltje te betrekken bij hun huisstijl. Dit vogeltje met de specifieke blauwe kleur wordt zelfs herkend als Twitter, zonder het woord zelf.
Het is uiteraard niet nodig om een symbool te gaan bedenken als je het simpel wilt houden. Maar denk wel na over het gebruik van ronde vormen of scherpe vormen in jouw huisstijl. Ben je een jong en creatief bedrijf, dan raad ik aan vooral ronde vormen te gebruiken. Ben je een traditioneel en formeel bedrijf, dan werken scherpe vormen een stuk beter voor jou.